Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Preminula Zagorka Golubović

Komentari (36) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 sreda, 13 mart 2019 14:30
siniša
Ja o njenoj filozofiji, kao ni o bilo čijoj osim onog gimnazijskog znanja o osnovama osnova filozofije ne znam ništa, ali najupečatljiviji detalj njene biografije je sledeći.

Ona se bavila filozofijom i zastupala je stavove koji su bili u nesaglasnosti sa tada zvaničnom političkom praksom i teorijom. I zbog toga je izgubila posao 1975 godine. Oni koji su gubili posao znaju kako je to neugodno.

Međutim, ona nije bila ni kuvarica ni dečiji lekar pa da iz hotela Interkontinental ili Kliničkog centra ode u neki privatni restoran ili dom zdravlja u Kniću.

Ona je bila filozof i profesor fakulteta. I za nju je bilo mesta samo na univerzitetu, eventualno nekom institutu.

Time je njena situacija bila još teža.

Devedesetih godina u Srbiji dolazi na vlast Slobodan Milošević.

I ona ponovo dobija posao, stan, kasnije penziju i sve prinadležnosti.

Rekao bi čovek da joj je ponovo svanulo.

Kad tamo, niko gore od nje nije govorio o Slobodanu Miloševiću.

Klasika, zar ne?!
Preporuke:
67
7
2 sreda, 13 mart 2019 15:04
milan
izvini Siniša greškom sam ti dao minus.
Preporuke:
31
2
3 sreda, 13 mart 2019 16:16
Jovan
Ja ti nisam greškom dao minus.
Preporuke:
4
34
4 sreda, 13 mart 2019 16:23
momir
Što se tiče njenog bavljenja "filozofijom", "sociologijom" i "antropologijom" (eminentno filozofskom disciplinom), tu nema ama baš ničega od pomenutih disciplina (sem neumornog prepisivanja i citiranja tuđe misli) u šta svako ko to želi može da se uveri kad pogleda njena Sabrana/Izabrana dela koja joj je pre desetak godina objavio Službeni glasnik.
Preporuke:
44
21
5 sreda, 13 mart 2019 16:36
Srboljub
Neka joj je laka zemlja.
Neka Srbi oproste sve gluposti i uvrede.
Ali da ih ne zaborave.
Da ne dozvole njenoj duhovnoj deci dalje blaćenje i vređanje.
Preporuke:
29
1
6 sreda, 13 mart 2019 17:15
lajavi krelac
Uzgred, prošle godine je bila 50-to godišnjica NjIOVE "ŠESETOSME"!? Pa je red, ko što priliči i ko što zakoni omogućavaju (Zakoni!? Šta su "zakoni" u (i)sPrdiji!?) da se OBJAVI ŠTA SU TO ZAPRAVO ZAHTEVALI ŠESETOSMAŠI da ne bude zablude oko tih TROCKISTA!? PS. Staljin je za trockiste "mala maca"!? PPS. Tzv. KULTURmarksisti su trockisti i "očevi osnivači" ljuCkopravaštva i inih ŠESETOSMAŠKIH BUDALAŠA, dobro UČIPLjENIH na neoliberaškim grantovima!? PPPS. Tzv. "praksisovci" i "mladomarksisti" su istureno balkansko odeljenje "kulturmarksizma", kojima je pripadala i rahmetli Zaga i još mnogi koji se na kraju stekoše kod "ŽUTIH", ergo i rahmetli bata-Zoća!? Njiova ISHODNA parola je bila "za SOCIJALIZAM sa ljudskim licem"!? Između ostalog privremeno su nazvali BU "CRVENI Univerzitet Karl Marks"!? Pametnom dovoljno. PPPPS. Ovo sada je zapravo borba Prve Proleterske, kao preteče ŠESETOSMAŠA i Prve Šumadijske kao preteče slobista sa njiovim "naprdnim" potomstvom. Ukratko, NE VOLEM NI JEDNE, NI DRUGE!
Preporuke:
17
18
7 sreda, 13 mart 2019 17:15
Miroslav Marić
Gospodine Momire (ako Vam je to zaista ime), možete li se predstaviti i prezimenom tj. identifikovati, da bismo utvrdili Vašu kompetentnost da iznosite navedene (dis)kvalifikacije. Ako Vam je već stalo do odbrane (akademske) časti. U suprotnom, Vaš komentar vredi koliko i lavež nekog kera pored ulice. Mada mislim da u startu nije nimalo časno da takve optužbe iznosite u trenutku nečije smrti. No takav smo narod, malo šta nam je sveto.


Miroslav Marić, prijatelj i poštovalac profesorke Golubović
Preporuke:
24
16
8 sreda, 13 mart 2019 18:52
Zoran
za Sinisu: Promovisete podrepastvo i uvlacenje: profesorka Golubovic imala je vise casti i intelektualnog postenja od onoga sto Vi zagovarate: da, iako se ni najmanje nije slagala sa nacinom na koji Milosevic vodi politiku, trebalo je iz zahvalnosti da cuti ili ga hvali zato sto je nakon njegovog dolaska na vlast bila vracena na posao sa koga je ilegalno, banditski uklonjena i ona i Ljubomir Tadic, Triva Indjic, Dragoljub Micunovic, Mihajlo Markovic, Svetozar Stojanovic, Nebojsa Popov...
Za momira: hajde da makar na jedan dan ne osipamo drvlje i kamenje po ljudima koji nisu vise sa nama. To je elementarna pristojnost koja vazi jos od rimskih vremena: De mortuis nil nisi bonum; ostavite svoju ogorcenost na sve i svakoga makar za sutra pa se uzdrzite od blacenja cutanjem ako vec nemate nesto lepo da kazete o nekome o cijem profesionalnom radu ocigledno veoma malo znate a stedro donosite diletantske sudove.
Preporuke:
19
10
9 sreda, 13 mart 2019 19:12
Mario Kalik
@ lajavi krelac

Nemam nameru da duže raspravljam s Vama (eventualno par komentara), pošto ste u startu pokazali drastično nepoznavanje materije, potpuno srazmerno Vašoj poznatoj mržnji i porivu da iskrivljujete i vređate. Ali, pre toga, neko ko je istinski hrišćanin ne bi koristio priliku kada neka osoba umre, da je blati. Treba imati pijeteta prema pokojniku, osim ako nije neki notorni zlikovac, što profesorka Golubović svakako nije. Ni ja se ne slažem sa mnogim njenim stavovima i angažmanima, pa mi ni na kraj pameti nije da u ovom trenutku o tome govorim, pogotovo takvim prostačkim stilom koga Vi inače, sasvim nesvesni svoje sirovosti, tragikomično smatrate duhovitim.

Prvo, da li su učesnici i predvodnici 68. poput Mihaila Markovića, Ljubiše Ristića, Steva Žigona, Vlade Mijanovića-Vlade Revolucije i njima sličnih, takođe (bili) "budalaši", "žuti" i na "neoliberalnim grantovima"? Tu se potpuno urušava pokušaj da povežete te dve stvari na neki imanentan način.
Preporuke:
23
9
10 sreda, 13 mart 2019 19:15
Mario Kalik
Drugo, to što Vi podrazumevate da su reči "socijalizam" i "crveno" kao takve kompromitujuće, samo je Vaš problem. Isto tako reaguje i bik u koridi kada mu se mahne crvenom zastavom.

Treće, pitate se koji su to zahtevi 68. Možete ih naću u memoarima Mihaila Markovića "Juriš na nebo", knjiga prva, str. 38-39:

1. demokratizacija društva, koja podrazumeva ne samo uvođenje formi predstavničke demokratije - sloboda štampe, sloboda izbora, podela vlasti i pravna države - nego i istinsko ostvarenje samoupravljanja (participativna demokratija);

2. ukidanje birokratskih privilegija;

3. rešenje problema nezaposlenosti;

4. reforma umniverziteta (racionalnije studiranje i veće učešće studenata u upravljanju).

Dakle, uzalud ćete tražiti LGBT, feminizam i šta već pretpostavljate pod "kulturmarksizmom". Čak i sa boljim naočarama. Većina ovih zahteva i danas spada u osnovni korpus vrednosti i kriterijuma humanog društva, i verujem da se čak i vi intimno s njima slažete.

Toliko o tome!
Preporuke:
25
8
11 sreda, 13 mart 2019 22:38
Društvo za borbu protiv pilećeg pamćenja
Druže Kalik nije li vreme da posle pedeset godina komunističke diktature u ovoj zemlji malo ohladite?
Preporuke:
10
18
12 sreda, 13 mart 2019 23:03
Zvonimir Bgd
Miroslav Marić
Mario Kalik

Potpisujem vaše komentare.
Gospođa Zagorka Golubović bila je jedna od prvih dama srpske i jugoslovenske nauke. Bavila se promišljanjem o večnoj temi - ljudskim društvom. Mukotrpno i neumorno. Za sobom je ostavila svoje naučno delo koje je zaostavština za budućnost. Kao i svako naučno delo, podložno je i pohvalama, ali i argumentovanoj naučnoj kritici. Njeni politički stavovi sa kojima ni sam uvek nisam bio saglasan, bili su odraz vremena u kojem je srpska intelektualka živela. Ipak, njeno je pravo i dužnost bila da govori i onda kada su mnogi ćutali. Ona je to svoje pravo koristila.
Nastupala je iskreno i otvoreno, a svoje je misli i delo branila verujući u humane vrednosti jednog novog društva.
Kao i kod drugih javnih radnika, konačnu ocenu daće sud vremena.
Neka joj je laka zemlja i počivala u miru.
Preporuke:
15
6
13 četvrtak, 14 mart 2019 03:44
MORALNO-POLITIČKI PODOBNI BUNTOVNICI (1)
Najveću čistku srpskih intelektualaca u celokupnoj istoriji Srbije sprovela je “narodna vlast” u periodu 1944-1945. Vodećim srpskim intelektualcima se sudilo “po slobodnom uverenju”. Protiv presuda Suda časti Beogradskog univerziteta nije bilo pravnog leka. Ona je bila odmah pravosnažna i izvršna.
Žrtve su bile takve intelektualne veličine kao akademici Veselin Čajkanović i Miodrag Tomić, direktor Instituta za fiziologiju i genetiku SANU, zatim lingvista Branko Miletić, ugledni internista dr Lazar Stanojević, osnivač primenjene entimologije u Srbiji dr Mihajlo Gradojević, jedan od autora Memoranduma SPC o genocidu nad Srbima u nacističko.fašističkoj NDH dr Radoslav Grujić i mnogi drugi.
O ovoj čistki srpske pameti nikada ni reč nisu rekli ni Zaga Golubović ni ostali profesori Filozofskog fakuteta, “žrtve komunističkog režima”.
Preporuke:
4
13
14 četvrtak, 14 mart 2019 03:47
MORALNO-POLITIČKI PODOBNI BUNTOVNICI (2)
Inače svi su bili moralno-politički podobni i kao takvi, mada u naučnom pogledu beznačajni, zauzeli pozicije na univerzitetu. Nikada nisu ustali protiv sramotnog instituta moralno-političke podobnosti, titoističke varijante jevrejske žute zvezde, jer su svi bili moralno-politički podobni. Nikada nisu rekli ni reči o streljanju nevinih pripadnika građanske klase posle 1945. Nikada nisu rekli ni reči o sramoti Golog otoka.
Pošto su svojski učestvovali u stvaranju i glorifikovanju titoizma, umislili su da mogu imati oreol disidenata, znači buntovnika, ali istovremeno nastaviti da spokojno uživaju u privilegijama sistema koji su svojski podržavali dok su srpski intelektualci 1945. proganjani sa Univerziteta, pripadnici građanske klase streljani u zakopavani po pasjim jamam, a komunisti, njihovi ideološki istomišljenici, na najperverzniji način mučeni na Golom otoku.
Preporuke:
4
13
15 četvrtak, 14 mart 2019 12:38
Kalik – da li ste čuli za Dragoljuba Jovanovića? (1)
Doktor prava sa Sorbone, zbog političkog delovanja je više puta osuđivan u Kraljevini Jugoslaviji i konačno izbačen sa Pravnog fakulteta u Beogradu. Kao protivnik nacizma i fašizma inicirao je stvaranje Narodnog fronta Jugoslavije za borbu protiv fašizma. Odbio je da potpiše Nedićev Apel intelektualaca srpskom narodu i opredelio se za saradnju sa partizanima pozvavši članove svoje Narodne seljačke stranke da se priključe Narodnooslobodilačkom pokretu.
Posle oslobođenja postaje poslanik u Saveznoj skupštini ali već početkom 1946. dolazi u sukob sa komunistima zbog zalaganja za parlamentarnu DEMOKRATIJU i višepartijski sistem. Njegova stranka je delovanjem UDBA-e razbijena, a on je jula 1946. izbačen sa fakulteta zbog političkog delovanja. Oduzet mu je poslanički imunitet i maja 1947. godine je uhapšen i osuđen zbog „veleizdaje“ na devet godina teške robije. Robiju je izdržao bez dana pomilovanja.
Preporuke:
3
12
16 četvrtak, 14 mart 2019 12:44
Kalik – da li ste čuli za Dragoljuba Jovanovića? (2)
Kažete da su zahtevi 1968. bili između ostalog demokratizacija društva. Da li je Mihajlo Marković u toj svojoj knjizi pomenuo Dragoljuba Jovanovića koji je sve do 1956. čamio u zatvori zato što se zalagao za demokratiju? A ako je pomenuo kako je komentarisao to što se Jovanovićev "juriš na demokratsko nebo" u komunističkom režimu završio devetogodišnjom robijom? Da li je grupa profesora, boraca za demokratizaciju društva, među kojima je bila i Zaga Golubović, tražio rehabilitaciju Dragoljuba Jovanovića?
Preporuke:
2
12
17 četvrtak, 14 mart 2019 16:07
Mario Kalik
Gospodo antikomunisti, vi beznadežno ne možete da shvatite ishod Drugog svetskog rata i prirodu socijalističke revolucije. Pa nisu partizani i komunisti četiri godine krvarili i ginuli po šumama i gorama naše zemlje ponosne, da bi vaši (buržoaski) klasići, koji su rat i okupaciju proveli na rukovodećim mestima, udobno i bezbrižno zavaljeni u svoje fotelje, ostali na istim položajima posle rata. Takav je slučaj recimo sa Veselinom Čajkanovićem. Dok su Pavle Savić, Dušan Nedeljković, Stevan Jakovljević itd. rat proveli boreći se protiv okupatora ili u nemačkim logorima, ovaj je bio dekan Filozofskog fakulteta. I vi očekujete da posle rata sve ostane po starom, i da se izjednače kukavice i junaci? Pa gde to ima, molim vas. Uostalom, trebalo je osloboditi mesta za inteligenciju koja je u tom ratu pobedila. Pomenuti komunisti nisu ništa manje intelektualne veličine od Čajkanovića, koliko god se vi upirali da ih degradirate. Dakle, na ovom primeru se vidi da vi ni ič ne razumete šta je pravda.
Preporuke:
13
1
18 četvrtak, 14 mart 2019 16:17
Mario Kalik
Drugo, govorite o streljanju "nevinih pripadnika građanske klase" posle rata, i pitate se da li su praksisovci govorili nešto protiv toga. Izvinite, a da li je Čajkanović protestvovao kod okupacionih i kvislinških vlasti zbog streljanja nevinih građana Srbije tokom rata? Ne verujem, jer inače ne bi bio dekan fakulteta. Dakle, vi od praksisovaca očekujete nešto što ni vaše intelektualne veličine nisu radile, i optužujete ih za nemoral. Vrlo nemoralno od vas. Takođe, očekujete od praksisovaca koji su bili komunisti i partizani da protestuju protiv stradanja klasnog neprijatelja protiv koga su se i borili?! Vrlo nelogično od vas.

Što se tiče D. Jovanovića, vidi se da ne razumete smisao socijalističke revolucije. Ne vodi se revolucija da bi se održao stari društveno-politički sistem, već da bi se srušio i izgradio novi. A Jovanović se zalagao za restauraciju buržoaskog parlamentarizma, u kome bi klasni neprijatelj trebalo da ima svoje partije. Izvinite, ali to je u revoluciji besmisleno.
Preporuke:
12
1
19 četvrtak, 14 mart 2019 16:36
siniša @ Mario Kalik
Ne znam koje ste vi suretali partizane, ali ja sam ih susretao i viđao i u mojoj kući koji se nisu borili ni za kakve fotelje ni privilegije nego za slobodu. Ne kažem da nije bilo i onih koji su imali na umu kako rekoste fotelje i ta lukrativna mesta, bilo je i toga, možda i više nego što je trebalo.

Inače tačno je da je neka pravda da oni koji su se borili dobiju i fotelje i privilegovana mesta i nagrade, a oni koji se nisu borili da ne dobiju.

Ono što možda kompromituje i partizansku borbu i pravdu i komunističke ideje su ljudi kao na primer Dolanc koji je takođe bio profesor svega a nije završio nikakav fakultet, ni u čemu nije bio stručnjak i nije se nigde borio na strani partizana, a bio je i ministar i ideolog i osnivač fakulteta ( bezbednost u Skošplju ). Ti ljudi kvare koncept istorijske pravde mnogo više od zatočenika antikomunističke ideologije. I da je bio jedini.
Preporuke:
0
13
20 četvrtak, 14 mart 2019 16:38
@Brozov profiter Mario Kalik
Partizani krvarili i ginuli po šumama i gorama? Misliš na na ono "bež'te noge u****e vas g*****"?! Ili na ono ubijanje Nemaca sa namerom da oni pobiju što više Srba u odmazdama? Ili na neoslobađanje Jasenovca opet da bi ustaše pobile što više Srba? Ili je po tvom ukusu možda najviše direktna borba protiv Srba i pravoslavaca predviđena na kongresu u Drezdenu 1928?

Pa gde to ima, molim vas. Uostalom, trebalo je osloboditi mesta za inteligenciju koja je u tom ratu pobedila


Znači glavno je učlaniti se u bandu Broza i Slobe Markovića i odma postaje "zasluženi intelektualac" koji mora da dobije funkciju na kojoj će "zaraditi" penziju tako što će decu i studente učiti da mrze srpski narod i da je normalno da svi Srbi na Balkanu budu izdati dok policija prebija pravoslavce, studente i neistomišljenike po Beogradu?!

Ti si izgleda novo "pojačenje" "mikiju". Što se ti "mikijevac" nisi javio pre neki dan na godišnjicu smrt predsednika SRJ (slobove retardirane jugoslavije)
Preporuke:
1
13
21 četvrtak, 14 mart 2019 17:32
Mario Kalik
@ siniša

Obrnuto ste razumeli šta sam napisao. Čajkanović se izgleda borio za fotelju i privilegije, a partizani za slobodu zemlje. Zato je drugima kao junacima i pobednicima iz tog rata po pravdi pripalo da zauzmu fotelje, pa i privilegije u odnosu na poražene ili one koji se nisu borili.

Ah ko je sve bio ministar i pripadnik "elite" u predratnoj Srbiji i Jugoslaviji. Pa gde su Dis, Domanović, Nušić, Rajs i mnogi drugi, dobijali materijal za svoja dela.

Što se tiče Dolanca, imao je solidno obrazovanje. Školovao se i u Parizu, Rimu, Moskvi. Kao pukovnik KOS-a, i sa tako stečenim obrazovanjem, ne vidim ništa sporno da osnuje fakultet bezbednosti. Što naravno ne znači da nije možda sporan po nekim drugim pitanjima. O tome se da diskutovati. Sve može da bude propitano, ali uz elementarno poštovanje principa istine i pravde. Ja sam poslednji koji bi to negirao.
Preporuke:
12
0
22 četvrtak, 14 mart 2019 17:36
"Panter" za Kalika
Kažete da se "A Jovanović zalagao za restauraciju buržoaskog parlamentarizma, u kome bi klasni neprijatelj trebalo da ima svoje partije. Izvinite, ali to je u revoluciji besmisleno."
Cela ta revolucija je bila besmislena jer su njene vođe i visoki funkcioneri, na čelu sa Mihajlom Markovićem,1989. ukinuli društvenu svojinu (bez koje socijalizam ne postoji), doneli zakon o privatizaciji (koji je imao zakukuljen naziv "Zakon o prometu i raspolaganju društvenim kapitalom" da se Vlasi ne dosete), uveli buržoaski parlamentarizam i iz Ustava Srbije izbacili naziv "socijalistička". Ukratko, ti komunistički revolucionari su uspostavili kapitalizam. NIKO DRUGI NEGO BAŠ ONI.
Vetar je promenio pravac, SSSR je srušen i oni su se na vreme prešaltali na "tržišnu privredu i parlamentarnu demokratiju". Bez stida i srama.
Preporuke:
1
13
23 četvrtak, 14 mart 2019 18:20
Mario Kalik
@ Panter

Čak i da je tačno sve to što kažete, to ne bi moglo retroaktivno da obesmisli revoluciju i period 1945-1989. A većinom nije tačno. Prvo, notorna je kleveta i laž da su M. Marković i SPS ukinuli društvenu svojinu. Marković je upravo pisao program SPS-a u kojem stoji pluralizam oblika svojine kao princip. Takođe, i u praksi je društvena svojina ostala očuvana, pored državne (javne). Jeste bio donet taj zakon o privatizaciji, ali je u praksi zamrznut. Mislim da je u privatnom sektoru bilo svega 25% privrede, o velikim preduzećima koja su sva ostala državna i društvena da ne govorim. Uostalo, upravo zbog te zamrznute privatizacije su Miloševića napadali liberalni intelektualci (pogledajte zbornik "Račji hod"). Parlamentarizam jeste uveden, ali nije buržoaski, kao što sistem u celini nije bio kapitalistički, nego mešovit. Iz naziva države jeste izbačena "socijalistička", ali je ostala u imenu vladajuće partije.
Preporuke:
12
1
24 četvrtak, 14 mart 2019 18:29
Mario Kalik
@ Panter

Neka prilagođavanja su u tom istorijskom trenutku morala da se učine, da bi se od socijalizma spaslo šta se može. Ne možete očekivati da samo srpski komunisti u celoj Evropi brane socijalizam. Da se samo Milošević pitao, ostao bi i SKJ, i SFRJ, i socijalizam. Ali, kad je komunizam pao u SSSR-u i Istočnoj Evropi u celini, kada je kapitalistički i imperijalistički blickrig krenuo na Istok ("novi svetski poredak"), kada su u svim republikama i u samoj Srbiji počele da jačaju i pobeđuju antikomunističke snage, defanziva je jedina bila moguća. Prosto je neprijatelj istorijski postao jači. Lako je pametovati iz fotelje. U toj situaciji su Milošević i SPS morali da naprave neke kompromise. Pa i zbog toga što je zadržao su ga i dalje nazivali "komunjarom" spolja i iznutra. Mogu da mislim šta bi bilo da nije pravio nikakve ustupke?! Mislim da je tu odigrao više nego dobro u granicama svojih mogućnosti. A kapitalizam i okupaciju smo dobili u punoj meri tek posle njegovog odlaska s vlasti.
Preporuke:
12
1
25 četvrtak, 14 mart 2019 19:38
"Panter" za Kalika (1)
Mihajlo Marković se zalagao za pluralizam svojine na način koji dovodi u pitanje ili njegovu inteligenciju ili njegovu čast.
Da li vi mislite da je bilo moguće da u "Robnoj kući Beograd" postoji društvena svojina tj. samoupravljanje i NAGRAĐIVANjE PREMA RADU, a u "C-marketu" akcionarstvo i NAGRAĐIVANjE PREMA KAPITALU.Da li vi shvatate sav besmisao te fraze o pluralizmu svojine?
Postoje kapitalistička društva u kojima je logika kapitala DOMINANTNA ali koja u određenim segmentima dopuštaju državnu, tj.kolektivnu svojinu. I postoje socijalistička društva u kojima je kolektivna svojina DOMINANTNA ali koja dopuštaju privatnu svojinu u određenim sektorima i u određenom obimu. Ali ne postoji pluralizam svojine kako je to zamislio Mihajlo Marković sa njegovom licemernom tezom o mešovitom društvu.
Preporuke:
0
12
26 četvrtak, 14 mart 2019 19:50
"Panter" za Kalika (2)
U svakom slučaju teza o pluralizmu svojina je bila jedna OGAVNA LAŽ.Zakon o privatizaciji je predviđao pretvaranje društvene svojine u privatnu ali se DRUŠTVENA PREDUZEĆA NISU VIŠE SMELA OSNIVATI.
Srpski rečeno, vladajući komunisti/socijalisti su osudili društvenu svojinu (a samim tim i socijalizam) na nestanak u kraćem ili dužem roku, ali u svakom slučaju na NESTANAK.
Podlaci, nisu imali hrabrosti da to otvoreno kažu, nego su zamajavali svet sa mešovitim društvom, pluralizmom svojine i pričom da više ne postoje kapitalizam i socijalizam već neko postindustrijsko društvo.
DA LI JE MOGUĆE DA VI TO NE SHVATATE?
Preporuke:
0
12
27 četvrtak, 14 mart 2019 20:24
Mario Kalik
Gospodine Panter,

Naravno da postoji pluralizam oblika svojine kao princip i realnost. Postoje privatna, društvena i državna (javna) svojina. Recimo da je 90-ih u Srbiji bila dominatno državno-socijalistička privreda.

Vi se izgleda zalažete za ratni komunizam (pošto je bio rat 90-ih), i to posle pada SSSR-a, a ni boljševici nisu uspeli da ga održe kad su bili na vrhuncu moći (pa su prešli na NEP, i dozvolili elemente tržišta). Ne kažem da je ratni komunizam sam po sebi loš, ali tražiti to posle pada komunizma u Evropi je, najblaže rečeno, živeti van prostora i vremena. Bojim se da vi živite u tom transistorijskom vakuumu, vrtite nekoliko fraza, koje kad se sudare sa poteškoćama i iznudicama istorije o kojima ništa niste rekli, rasprsnu se kao mehur od sapunice.

Ne bih se dalje raspravljao s Vama. Kada nađete neki dokaz/podatak da je u Srbiji 90-ih privatna svojina bila većinska, možemo diskutovati. Ovako, pričate u prazno.
Preporuke:
12
0
28 četvrtak, 14 mart 2019 21:56
"Panter" za Kalika
Bio sam savršeno jasan ali ponoviću.
Devedesetih godina privatna svojina je bila manjinska.
Međutim, Zakon o privatizaciji koji su 1989. doneli komunisti/socijalisti je neminovno vodio tome da provatna svojina postane većinska jer je zabranjivao osnivanje novih društvenih preduzeća uz istovremeno pretvaranje postojećih društvenih preduzeća u privatna.
Mislim da ste u pravu što ne želite više da polemišete sa mnom.
Preporuke:
0
10
29 petak, 15 mart 2019 00:46
Mario Kalik
Zakon koji spominjete je donela savezna vlada Ante Markovića. Mihailo Marković, sem istog prezimena, i SPS, nemaju s tim zakonom nikakve veze. Ne znam da li svesno i besramno lažete, ili ste prosto u magnovenju u kome se nalazite pobrkali dva Markovića, ali nije ni bitno. Bitno je da ste priznali da je u Srbiji 90-ih privatna svojina bila manjinska. A to je odlučujuće da bi se neka realna ekonomska politika definisala kao (pro)socijalistička ili (pro)kapitalistička. Čak i da su srpski zakoni sasvim išli u korist kapitalizma, hvala Bogu, pa ih tadašnja vlast nije odlučno primenjivala. A išli su samo delimično, najvećim delom kao onaj neminovan istorijski ustupak o kome sam govorio. Da je drugačije, ne bi nova vlast posle 2000. morala da uvodi čitavu novu zakonsku regulativu i odgovarajuće agencije da bi sprovela privatizaciju. Svi se sećamo da se sve vreme govorilo o "ubrzanoj" privatizaciji. Ubrzanoj jer je 90-ih privatizacija bila spora i nezadovoljavajuća za kapitaliste.
Preporuke:
12
0
30 petak, 15 mart 2019 01:07
Mario Kalik
Evo samo jednog dokaza svemu tome

http://ebooks.ien.bg.ac.rs/250/1/az_2010_01.pdf

"Generalno posmatrano, u periodu 1989-2001 zakonska regulativa pod čijim se okriljem odvijala privatizacija se zasnivala na dobrovoljnoj svojinskoj transformaciji i radničkom akcionarstvu, što ukazuje na odsustvo jasne volje tadašnje političke elite na vlasti da se dosledno sprovedu reforme i tranzicija ka tržišnoj ekonomiji, pa su i ukupni efekti privatizacije u Srbiji u tom periodu bili su minimalni."

Meni je ovo sasvim dovoljno da pozitivno ocenim ekonomsku politiku 90-ih sa stanovišta socijalističke ideje. Više od toga nije moglo s obzirom na svu istorijsku situaciju. Vi možete da maštate ovo ili ono, ali bitno je šta je od toga realno ostvarivo. Optuživati srpske komuniste/socijaliste za nekakvo svesno rušenje socijalizma je preterano i grozničavo. Socijalizam je najvećim delom srušen delovanjem raznih sila mimo njihove volje i kontrole. Morate da se defiksirate da biste to razumeli.
Preporuke:
11
0
31 petak, 15 mart 2019 02:58
"Panter" za Kalika (1)
“Zakon koji spominjete je donela savezna vlada Ante Markovića. Mihailo Marković, sem istog prezimena, i SPS, nemaju s tim zakonom nikakve veze.”

Da li vi hoćete da kažete da je SPS odbio da primenjuje zakon koji je donelo Savezno izvršno veće Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije čiji predsednik je bio Ante Marković? Zaista vas ne razumem. Kažete da SPS nije imao nikakve veze sa zakonom koji je donela savezna vlada. Pa na koga se onda primenjivao taj zakon? Na službenike zaposlene u SIV-u tj. u saveznoj vladi?

Za vašu informaciju, taj zakon se primenjivao u Srbiji ali je već 1990. doživeo korekcije, da bi Srbija 1991. donela sopstveni zakon o svojinskoj transformaciji (Zakon o uslovima i postupku pretvaranja društvene svojine u druge oblike svojine - Službeni Glasnik Republike Srbije Br.48/91).
Preporuke:
0
10
32 petak, 15 mart 2019 03:02
"Panter" za Kalika
Zatim je usledio zakon iz 1997. prema kome je privatizacija i dalje autonomna i decentralizovana što je na svim nivoima društva izazivalo haos jer su se mešali principi upravljanja i odgovornosti svojstveni samoupravnom sistemu i principi upravljanja i odgovornosti svojstveni kapitalističkoj, ili ako hoćete privatno-svojinskoj privredi. Među privrednicima je postojala svest da je postojeći sistem osuđen da nestane i to je vreme najvećih zloupotreba i otimačine društvenog kapitala.
Bilo je jasno da se taj haos mora okončati ili obustavljanjem privatizacije ili zakonom o obaveznoj privatizaciji.
Taj hibridni sistem, da ne kažem tu papazjaniju, je Mihajlo Marković, autor programskih načela Socijalističke partije Srbije i jedan od njenih osnivača, proglasio za ideal mešovitog društva, put Srbije ka socijaldemokratskom modelu.
Prijatno, Kalik. Zaista nema svrhe da polemišem sa vama.
Preporuke:
0
10
33 petak, 15 mart 2019 03:10
"Panter" za Kalika (kraj)
Devedesetih godina sam kao pripravnik prisustvovao naučnom skupu u jednom od naših instituta. Na moje zaprepašćenje, učesnik, pridošlica iz marksističkog centra iz koga je očigledno pobegao, je rekao sledeće: "Bitno je da je usvojen Markovićev zakon. TO JE TAČKA BEZ POVRATKA"
Preporuke:
0
10
34 petak, 15 mart 2019 09:03
Mario Kalik
Gospodine, uhvaćeni ste da pišete iz neznanja ili laži, i umesto da se izvinite, ili bar podvijete rep i povučete iz dalje rasprave, Vi nastavljate s Vašim optužbama i klevetama (Mihaila Markovića i ostalih). Toliko o časti i poštenju koje drugima negirate.

Srpska vlast je donosila zakone o svojinskoj transformaciji 90-ih, ali nije se posebno trudila da ih sprovodi. Čak i po tim zakonima, privatizacija nije bila obaveza, nego preporuka. Jedino veliko preduzeće koje je privatizovano, i to delimično (država je ostala većinski vlasnik), jeste Telekom, i to ne da bi se taj kapital dao u ruke privatniku, nego da bi se isplatile penzije i plate u teško vreme sankcija. Vlast nije zbog nemogućnosti odvijanja proizvodnje otpuštala ljude s posla, nego ih je slala na prinudni odmor. Nije ih terala s ulice kada je trebalo da zarade za život. Nije ukinula SDK i ugasila domaće banke. Nije predala velika preduzeća u ruke domaćim ili stranim kapitalistima. Itd. itd.
Preporuke:
11
0
35 petak, 15 mart 2019 09:19
Mario Kalik
Sve to je radila nova vlast posle 5. oktobra. Ona je primarno odgovorna za privatizaciju i restauraciju kapitalizma u Srbiji, a ne socijalisti iz 90-ih. Sve su to notorne činjenice koje egzaktno potvrđuju ekonomski podaci. Žali Bože ako ste Vi neki ekonomski stručnjak.

Čitava Vaša priča zasniva se na psihičkoj fiksaciji na Mihaila Markovića, SPS, i šta je već u Vašoj glavi. Vi znate (ako znate) zašto ste njima opsednuti. Kad biste se malo oslobodili tih opsesija i predrasuda, videli biste stvari realnije i kompleksnije. Odsecanje čitavog istorijskog konteksta, realnih procesa i stanja stvari, i vrćenje u krug priče o zakonima (a ni tu Vam čak ne ide), govori o ograničenom intelektu koji ne može da razume složenost društvene stvarnosti.

Ne znam koji je to "marksista" slavio Markovićev zakon. To govori samo o njemu, a ništa o marksizmu. I Marks je govorio za slične "Ja nisam marksista".

Da, u pravu ste, posle svega ovoga stvari su potpuno jasne, i nema mesta daljoj raspravi.
Preporuke:
11
0
36 subota, 16 mart 2019 16:37
tri korne penal
panteru i kaliku

Bez obzira što nisam na njegovim vrednosnim i ideološkim pozicijama, Kalik je u pravu. Suparnik zanemaruje čitav kontekst u kome se nalazi Srbija 90-ih. Raspad zemlje, ratovi, sankcije, sve su to uslovi koji su onemogućili transformaciju privrede koja se morala sprovesti.
Preporuke:
9
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner